Gå til innhold

Høneløs påskefeiring

april 13, 2020

I dag har jeg bursdag, primtallsbursdag. Eldre har jeg aldri vært, og jeg kjenner panikken for å bli en gråhåret, tullerusk rosin noen ganger komme snikende. Gleden var derfor stor da Lilleprinsen i dag høyt og tydelig proklamerte «Mamma, du er ikke gammel! Mormor er mye gamlere!». Vil tro min yngste sønn nærmer seg arveløs og tipper Dronningmoren ikke blir spesielt fornøyd med barnebarnet.

 

Utrolig klønete egentlig, å bestemme seg for å se dagens lys midt i den gule, hønehøytiden. Jeg som ikke engang er veldig overbegeistret for alt dette gule. Gult er fint det altså, men alle de hersens gule kyllingene, hønene og ikke minst gule påskeliljer matcher på ingen måte interiøret i Galekroken. Når det kommer til kyllinger er faktisk disse flaksende gevanter i kategorien mat, og ikke interiør når det kommer til Galekroken standard.

 

Helt siden Galekroken avdeling landstedet, eller litt mer down to earth, hytta ble bygget, har alle påsker vært uten internett  og strømmetjenester, og deilig utsikt utover havet. Det har vært veldig fint, og Galedamen har av denne grunn ikke så mye som et eneste fargelagt egg i Galekroken. Siden årets gule høytid er avlyst, og hytteparadiset må utsettes til noen har oppdaget hva som skal til for å kverke flaggermusviruset, ble påskehøytiden i år planlagt i Galekroken AS. Siden Galehuset er relativt hønseløst, og husets papegøye ikke ønsker å være påskepynt, måtte Galedamen rett og slett investere i noe påskeaktig stæsj for å bevare den gule høytid til en viss grad. Jeg ente opp med å avlyse den gule høytiden, og har nå i tillegg blå jul, innført rosa påske. Rosa er langt mer passende i Galedamens fargepalett, og Galekroken kler godt litt lyse rosafarger. (At den nye påskefargen er på den negative siden av maskulinitetsskalaen er vel ikke til å stikke under en stol. Innkjøp av interiøret er derfor gjort til tross for faren for krympende baller og identitetskriser hos Galekrokens hanndyr. Ikke for det, kjenner jeg Vaktmester´n og mine mannlige avkom rett, har de fortsatt ikke oppdaget alt det feminine. Tipper første avlegger vil gjøre et tappert forsøk på å skylde på sin fargeblindhet når det kommer til å bortforklare sine manglende observasjonsevner.)

 

I tillegg til at huset bærer svært lite preg av påskehøytiden, hadde Galefamilien et påskeegg på deling. Og på grunn av angsten for at smågodt skal smitte, endte vi opp med 1,8 kg Godt og Blandet. En DIGER boks fra Europris. Det var faktisk boksen med størst variasjon. Til og med krokodilleelskeren i Galehuset tenker at to kilo med godterikrokodiller er ekstremt ensformig. Dette har ført til at det nå velter røde gelefisker ut av ørene til de fleste innbyggerne i Galekroken. Det positive er at jeg har skremmende lite lyst på påskegodis! En overdose med gelefisker og lakrisbiter kan altså på sikt ha en positiv effekt på sukkerbalansen i Galedamens aldrende kropp. Lurer på hva jeg bør overspise neste uke? Det funket ikke med overdose av Pepsi Max…

No comments yet

Legg igjen en kommentar