Skip to content

Nå skal Galedamen bli ryddig og organisert

februar 24, 2016

Jepp, du leste riktig.. Og jeg er egentlig LITT redd for å skrive disse ordene for jeg er jo egentlig ikke verdens mest ryddige ELLER organiserte. Jeg lever fortsatt med mottoet at det å rydde når man har barn er som å måke når det snør, men innser at jeg har en vei å gå.

  
I min søken etter det perfekte, ryddige hjemmet uten en ting som ikke har et eget sted å bo og uten en ting som ikke passer inn, har jeg i mange år sett på FlyLady.net og det som ligger der. Jeg har til en viss grad levd etter disse reglene, men i Galekroken har hverdagen en tendens til å ta deg HARDT og BRUTALT. Og da blir FlyLady en helgegreie, eller en «vi-tar-det-når-vi-har-tid»-greie. Jeg har også klikket på hver eneste link jeg har funnet som om handler organisering og struktur, men jeg gidder ikke å betale penger for at noen skal fortelle meg det jeg egentlig vet fra før!

Jeg skjønner nemlig såpass at litt av nøkkelen til et ryddig og strukturert liv er:

  • Kast det du ikke trenger.
  • Rydd litt hver dag.
  • La alle ting ha en fast plass.

Problemet er at jeg sliter med å kaste alt jeg ikke trenger. Jeg har for eksempel vondt i sjela og hjertet mitt om jeg kaster ting som har øyne, kaster ting jeg har fått i gave, kaster ting som KAN bli nyttige en dag, kaster ting etter mine avleggere som ikke passer lenger. Jeg har blitt en nostalgisk dott av en hamster som kjøper i den ene enden og tar vare på i den andre. Og det KAN bli litt slitsomt, for å si at jeg har kontroll på våre eiendeler er en overdrivelse.

Vel, nå er Galedamen blottlagt.. Og her om dagen fant jeg en videosnutt fra God morgen Norge om ei som hadde ryddet alt hun eide i plastikkbokser! Og da tenkte jeg at jepp, dette skal prøves! Hun sa også at det var viktig å rydde i hver kategori og ikke i hvert rom: Hun hadde stablet all neglelakk i bokser, og jeg tenkte at det kan jeg gjøre også! Og kjøpte alle de små boksene jeg fant i butikken. (Det var ikke mer enn sju igjen altså, gikk ikke helt amok.) Fikk vel litt sjokk da jeg oppdaget at hele seks slike bokser ble fulle av neglelakk.. Og at jeg i tillegg har en stor eske med utstyr til gelélakk.. Vel.. Så langt så godt…

  
Problemet kom da jeg skulle plassere disse flotte sorterte eskene tilbake i skuffen.. Skuffen hadde nemlig ikke plass til mer enn to av disse SEKS boksene! Så nå har jeg en tom skuff, og en stabbel med klare plastkasser… Med det mest nyttige du kan tenke deg, nemlig neglelakk!
Vel, jeg gir meg selv et poeng for innsatsen.. og har laget en ny boks. Fem mennesker hvorav fire har bankID-brikker og annet bankstæsj skal nå organiseres i en boks.. og DEN boksen blir det plass til! 🙂

Jeg har også tømt hele medisinskapet og organisert dette på nytt. Det gikk også fint gitt! Har nå fire plastbokser med diverse, og to metallbokser som fikk plass på toppen! Trikset med medisinbeholdningen er å flytte piller over i ziplockposer slik at de ikke tar så stor plass!

  
Så Galedamen har nå VELDIG orden og ryddige neglelakker, hodepinetabletter og bankID-brikker! I prioritert rekkefølge… 😉 Jeg gir meg ikke! Dette SKAL gå! 🙂

  

No comments yet

Legg igjen en kommentar

