Skip to content

Galekrokens Fifty Shades…

mai 5, 2013

Jepp… Du skal nå få være med inn bak lukkede dører, ja, helt opp i selveste ektesengen i Galekroken. Tenkte det var på tide å lette på lokket, og fortelle litt om en helt vanlig natt, i et helt vanlig hus, en helt vanlig liten gate i Norges halvdype skoger. Og til dere som har lest Fifty Shades of Grey, vel, vent dere en real skuffelse!

soverom1

Alt begynte da Vaktmester’n fortalte sin kone en helt vanlig lørdag at i kveld går en bra film på TV! Og siden det strengt tatt ikke er spesielt mye mindblowing god TV på en lørdagskveld, bet Galedamen på kroken, og satt fast.. Hun startet totalt uvitende å se filmen Inception. For dere som ikke har sett denne filmen før, skal jeg kort oppsummere. Dom Cobb, spilt av Leonardo DiCaprio, er en småskummel fyr som klarer å stjele dine innerste tanker og hemmeligheter. Problemet er bare at han litt etter litt blir usikker på om man drømmer, eller befinner seg i den virkelige verden. Gang på gang må han sjekke ved hjelp av en ørliten snurrebass (nei, ikke hans edlere deler, en bitte liten snurrebass som i en leke), og seerne kan også bli litt småforvirret. At Galedamen på et punkt i filmen duppet av bare et øøørlite sekund, hjelper heller ikke på virkelighetsoppfattelsen..

Inception
(Bildet er lånt fra filmweb.no)

Vel, i Galekroken er klokken 01.10… Filmen er i ferd med å slutte, og jeg sitter lysvåken, helt klar for å finne ut om stakkars Leonardo, som for øvrig er laaangt fra like kjekk som i Titanic, ja nå er han faktisk en middelaldrende mann, våkner opp i virkeligheten eller om han må sveve rundt i en drømmeverden resten av livet. Og tror du man får vite det da?? Neeeida.. Filmens slutt gjør at man blir sittende igjen å gruble..

Galedamen bestemmer seg for å legge seg i senga.. Kjenner at de tre skivene med loff og ferske reker var over middels salte, og at kroppen trenger minst en halv innsjø av væske for ikke å bli dehydrert i løpet av natta. Pusser tenner, og beveger seg mot soverommet. Allerede rett utenfor terskelen begynner varsellampene å blinke.. Lyder fra soverommet.. Lyder som ikke skal være der.. Lyden av en tungtsovende prinsesse, på MIN pute i MIN seng.. Og ikke nok med det. Hvem er Prinsessens følgesvenn, nattlige sengedeler og irriterende gnagsår? Jo Galekatten! Så på min pute ligger en tungtpustende frøken og en kveil av en katt.. Første tanke som slår meg er at jeg kanskje skal gå å legge meg i Prinsessens seng. Men så kommer jeg på denne hersens filmen igjen. Tenk om jeg våkner i et rosa mareritt og tror at jeg drømmer? Ikke ville jeg vel kjenne meg igjen heller dersom jeg skulle slå øynene opp midt på natten til helt ukjente vegger. Nei, på grunn av Leonardos skumle slutt bestemmer jeg meg for at det er aller best å ligge i egen seng.

Så ligger jeg der da.. Med Prinsessen godt presset inn i ryggen og katta i en kveil på hoften min, og tenker at jeg må iverksette noen tiltak for å sove. Tenker at gårsdagens episode av Senkveld sikkert gjør meg søvning, og begynner å se på programmet. Så plutselig blir jeg klar over en merkelig bevegelse på min venstre side. Prinsessen ligger med armen rett i været, sover, og stryker seg på armen opp og ned.. Opp og ned igjen, og enda en gang opp og ned. Da denne merkelige øvelsen er over, slipper hun armen, som deiser rett i hodet på hennes mor som aner fred og ingen fare der hun ligger på sin EGEN pute i sin EGEN seng med en katt på steder hun strengt tatt ikke ønsker å ha en katt.

kattastrofe

Det skal sies at både Prinsen og Prinsessen har noen små vaner de har arvet etter sin far. Det kommer SELVFØLGELIG ikke etter Galedamen! Nei vet du hva! Og mens jeg ligger der, langt inn i Senkveld og Kathrine Moholts graviditet er det en ung dame som setter i gang å skjære tenner.. Rett inn i øret mitt. Og denne lyden, vel, det er noe av det mest ekle jeg vet om! Det høres ut som om hele gebisset skal ramle ut, og jeg dytter i Prinsessen og forsøker å få henne til å bli stille. Når det er stille, varer stillheten sånn ca i 47 og et halvt sekund. Da starter kverna hos Vaktmester’n. Han gjennomførte riktignok en snorkeoperasjon for noen år tilbake, men jeg lurer på om jeg kan reklamere på ham. For snorke, DET gjør han. Det som får han til å stoppe, er et lite, vennlig, dytt (ok… et realt sidespark) fra den grintete kjerringa på høyre side av dobbeltsenga. Da vil han, om jeg er heldig, snu seg rundt og ti stille til jeg har sovnet igjen. Men hvordan slenge avgårde dette reale sidesparket med en Prinsesse mellom oss? Jeg forsøker å sparke i vinkel, rundt Prinsessen, men innser at jeg er skapt med kortere bein enn en maur, og gir opp. Ender med å rope så høyt at NOE skjer i Vaktmester’n, men ikke høyt nok til å vekke Prinsessen på erten.

Tro det eller ei.. Jeg sovner.. Deilig.. Helt til jeg våkner igjen.. Villdyret har våknet! Og da er det ikke Galedamen jeg snakker om! Neida! Kattastrofen har tatt fram sin indre tiger, og bakser fram, sklir over hånda mi og kræsjlander på gulvet med en dunk. Første tanke er naturligvis om dette er en drøm, er jeg fanget i en skummel drøm der jeg faktisk har gått til sengs med en tiger, eller er det den harde brutale virkeligheten? Jeg skjønner etterhvert at det ER virkeligheten. Prinsessens bein dundrer over kroppen min, og legger seg som en kvelerslange rundt beina mine fra hoftene og ned. Nå høres det ut som om Prinsessen har enorme bein, men det har hun ikke. Men de føles ekstremt digre når hun ligger oppe på meg. Jeg dytter henne bort og forsøker å få blund på øynene igjen. Men hva skjer? Jo, jeg ser konturene av en jaktende tiger, på toppen av mitt høye nattbord, som tar sats og kræsjlander i min seng, riktignok ikke på meg denne gangen, men på Prinsessen.

Prinsessen er tydeligvis godt vant med tigre i luften om natten, og tar et grepa tak i kattehelvetet i søvne. Men slaget er tapt.. Jeg innser at denne natta er en håpløs affære. Jeg må bare krype til korset. Tar med puta mi, og finner sofaen i stua. Siden jeg har drukket en halv innsjø, melder naturens behov seg også. Klokka er halv fire søndag morgen, og om meget få timer er det soloppgang over Galekroken. Og hva skjer ved soloppgang? Jo, papegøyen i hjørnet av stua onanerer….

gunnar

Ha en strålende natt, eller dag, virkelighet eller drøm!

One Comment leave one →
  1. mai 5, 2013 7:52 pm

    Fantastisk beskrivelse:-) Håper du får en bedre natt i natt:-)

Legg igjen en kommentar

