Skip to content

Drivhus del 2!!

august 9, 2012

Jeg har jo helt glemt å vise fram drivhuset!! Jeg skrev om drivhuset for en stund tilbake, men har jo helt glemt å oppdatere dere med siste nytt!! Drivhuset vi bestilte er et Venus 5000 fra Vitavia, og vi bestilte dette på nett hos hageweb.no. Det gikk utrolig bra, og for kun 199 fikk vi hele stasen levert på døren! Utrolig nok var drivhuset så lite at det knapt nok var synlig da det kom deisende inn i gården. Tenk det! Et helt hus kom deisende inn i gården, men det var det ingen som oppdaget!

Drivhuset er plassert på en liten høyde på tomta, og i det lille glasshuset er det en egen atmosfære. Det er helt stille, varmt og godt, og rett og slett veldig idyllisk. Utrolig nok gikk det ganske så bra å montere hele huset også, og faktisk gikk det så bra at jeg glemte å ta bilder, glemte å blogge, og glemte alt med byggeprosessen. Jaja.. sånn kan det gå..

Jeg glemte ikke å plante noe i dette huset da. I år har vi et «prøveår» der vi prøver oss litt fram. På en måte er jeg fornøyd med det vi har gjort, men på andre måter må vi justere litt til neste år. I år kjøpte vi inn tre tomatplanter, tre agurkplanter og en paprika. Dette har gått stort sett fint. Tomatene er fortsatt veldig små og veldig lite modne, og det bekymrer meg litt.. I den grad lite utviklede tomater kan bekymre og skape nattero. Agurkene er store, mange og tunge. De har kommet som bare det, og den ene planten gikk rett og slett i dørken på grunn av egen vekt her om dagen.

Et vennepar av oss kom også med et kjempetre av en tomatplante som de hadde til overs i sitt drivhus. Inn ramlet det også en chilliplante og litt urter. Chilliplanten er veldig fin! Her henger de små sterke djevlene og modnes. En er moden, men jeg har ikke helt funnet ut hva jeg skal bruke den til. Tror kanskje jeg skal lage verdens beste indiske kyllinggryte/suppe med den en av de nærmeste dagene. Siden Dronningmoren mener mat som har litt mer enn karry i seg er veldig sterkt, mistenker jeg nemlig at vi må bruke mesteparten av chillien selv.

I drivhuset har vi også plassert en drueplante som trives litt i litt varmere klima. Den har jeg tenkt at skal vokse seg opp i taket. Det tror jeg blir knall! Dronningmoren har dessuten plassert ut to stoler i drivhuset. Rett og slett fordi at det er så koselig der inne! Og jammen er det fint, så fint at vi en dag tok med oss sprudlende vin og salmalaks ut i glasshuset. Her spiste vi herlighetene med nyplukkede urter fra eget drivhus. Luksus? Oh yeah!!

At Galedamen ankom drivhuset i pysj tilhører også denne historien, men hvem bryr seg? Dette ER jo Galekroken! Og når jeg har gått sinnatur i mørket i pysj, og møtt tre elger i pysj, ja da skulle det bare mangle at jeg ikke spiser salmalaks i drivhuset i pysj også! Nesten det mest naturlige som finnes!! 🙂

One Comment leave one →
  1. august 10, 2012 7:24 am

    Ahhh, Drivhus!! Det ser ju så bra ut med alle planter og bobbel, ikke minst!
    Håper tomatene kommer seg SRTAX!
    Ønsker deg en flotters helg, Klem ANna

Legg igjen en kommentar

