Skip to content

Ferie er å gjøre ting man ikke gjør til hverdags..

august 4, 2012

Det er kanskje en sannhet med modifikasjoner, men jeg tror jeg velger denne definisjonen på ferie. Galefamilien er nemlig som vanlig ikke på ekstremt spennende ferier. I år har ferien gått med til det berømmelige ryddeprosjektet hos Prinsen og Prinsessen, og jammen tok vi ikke fart for å starte prosjekt bod og prosjekt vaskerom også. Vi er ikke helt i mål, men det nærmer seg. Når dette er gjort, bør vi starte prosjekt gjesterom som per i dag er et lager av uante dimensjoner.

Siden vi har startet å bygge garasje, som egentlig minner i langt større grad om Berlinmuren enn en garasje, nettopp har bygget drømmehuset som rett og slett ikke var spesielt gratis og egentlig ikke har fått rotet oss skikkelig på plass, ja da klarer ikke Galedamen å falle til ro på ferie.

Resultatet er at Dronningmoren og Prinsegemalen har vært hyttebeboere, mens resten av galegjengen har vært hjemme for å holde Galekroken ved like. Og hva gjør man da, når nettene blir lange og kulda setter inn, og Vaktmesterns ADHD slår til for fullt og gjør så han blir jobbende to uker midt i juli, jo da leker man turist i eget fylke! Nemlig!

Egentlig startet det hele som en handletur og ikke så veldig turistaktig, men jeg skal si vi oppdaget nye, spennende severdigheter rett utenfor husveggene. Vi forsøkte å flytte med oss Mr Drue som bodde i drivhuset i Galeleiligheten, men det viser seg at druer synes det er LITT dritt å bli gravd opp, plassert under en presenning for deretter å klare seg gjennom vinteren helt alene. Ikke for det, mange druer synes sikkert det er greit, men Mr Drue gjorde det altså ikke. Nå skal det innrømmes at Galedamen ikke gråter seg i søvn av den grunn, for Mr Drues druer smakte rett og slett ikke godt, men dekorative var de, der de hang i drivhustaket. Planen var derfor å gå til anskaffelse av en ny drueplante, som kan bo her så lenge den vil.

Som tenkt så gjort, vi dro nemlig til Hvaler, og besøkte druemannen! På Spjærøy ligger Langeli Vingård, og gjett om vi ble overrasket! Tenk så sprøtt!! Rett utenfor huset vårt (nå er vel rett utenfor huset et litt relativt begrep) ligger 12 mål med druerplanter! Da vi parkerte bilen, tok det ikke mange sekundene før druemannen Bjarne Myhre dukket opp. I tillegg til disse drueplantene har de et loppis på tunet, og jeg måtte selvfølgelig innom her også. Bjarne tok oss med på omvisning rundt på tomta, og underveis forklarte vi hvor vi bodde, hvor Mr Drue skulle bo, og at vi ønsket oss en spisedrue. Vindruer er sikkert greit det, men jeg tror ikke jeg noen gang kommer til å stappe en masse druer sammen for å lage vin av dem, og jeg kommer heller ikke til å drikke noe som hverken jeg eller Vaktmester’n har puttet tærne i så den romantiske drømmen om selvtråkkede druer fikk fort vinger! Derfor vil vi ha en spisedrue.

Og jammen endte vi ikke opp med to drueplanter! En som skal stå i drivhuset, og en som skal klatre på Berlinmuren! Forhåpentligvis blir det jo en garasje i tilknytning til Berlinmuren, men det er LITT vanskelig å se det for seg for øyeblikket.

I tillegg til drueplanter fant jeg selvfølgelig noe på loppisen! Hallo!! Jeg har jo hamstergenet! Og jammen blir jeg ikke øøøøørlitegranne lykkelig av shopping også! Uansett… jeg dro med meg to norgesglass (man kan da aldri få nok norgesglass), to glass fra Kosta Boda (Mineglass uten farger), og seks fisketallerkner. Jeg hadde en slik tallerken fra før, og den er flittig brukt som fiskefat. Serverer ofte laks og annen sjømat på dette fatet, og nå har jeg SEKS til!!

Oh fryd! Da har vi druer, lopper og er en erfaring rikere! Vi kommer garantert til å besøke druemannen igjen! Jeg snublet også innom Låven på Vesterøy, og forelsket meg heeelt i denne håndkremen som lukter superdeilig!! En deeilig dag! 🙂

2 kommentarer leave one →
  1. august 4, 2012 7:52 pm

    Hei Kari-Anne!! Takk for koselig kommentar.. Jeg har oppskrift på de lyktene ja… veldig enkle å lage altså :). Har oppskrift på kurven også:)
    Snart er ferien over og du kan se tilbake på en innholdsrik ferie… du har jo gjort utrolig mye i ferien! Imponert jeg! Vi andre har jo bare lata oss…
    Moro med drue planter da!Gleder jeg meg til å se… 🙂
    Klem

  2. august 5, 2012 11:37 am

    Så kult at du har oppskrift!! 🙂 Noe jeg kan få låne og kopiere?? Smiler VELDIG pent!!! 🙂

    Snakkes snart!! Må prate med deg en dag! Har litt angst og panikk!! 🙂

    Klem klem

Legg igjen en kommentar

