Skip to content

Tidenes prevensjonsmiddel!

juli 15, 2012

Nå er juli godt i gang og jeg har FERIE! Vi er over det punktet at jeg har avspassering, for i juli har faktisk lærerne FERIE de også. Og hva gjør man i ferien? Jo man reiser på ferie! Eller så gjør man som Galedamen og Vaktmester’n: sender Prinsen og Prinsessen på ferie for deretter å finne fram skurebøtte og ryddehansker. Og slik ble det altså. Avleggerne ble sendt på hyttetur til Galehytten sammen med Dronningmoren og Prinsegemalen mens resten av Galehusbeholdningen ble igjen hjemme.

Og hvilken effekt denne ryddingen har! Å bevege seg inn i Prinsessens aller helligste krypinn gjør at alle menn mister lysten til reproduksjon og alle kvinner får brekningsfornemmelser bare ved å se på alle rosa detaljer. Og i dette sukkersøte marerittet har Galedamen og Vaktmester’n tilbrakt utallige timer sammen, og lysten på flere barn minket i takt med haugen med klær og ting som bare vokste og vokste..

Hva er det så med disse jenterommene? Jo det har seg slik at for en jente så er livet ganske mye mer komplisert enn for gutta. Får gutta en gave kan det være en bil, en traktor, en brannbil eller en sykebil. Og thats it! Er man skikkelig heldig kan det følge med en henger eller noe annet ekstrautstyr, men jeg har fotsatt tilgode å finne reservedekk, jekker, løse skibokser og utallige garasjer i guttelekene til tross for tolv års fartstid som guttemamma.

Jentelekene derimot! Vel, til tross for kun ni år som jentemamma har jeg tilgode å finne leken som IKKE kommer med ekstrautstyr! Ta foreksempel Littlest Pet Shop. Disse små feildimensjonerte dyrene som kommer i alle farger og fasonger. Dyrene i seg selv er direkte vranglære siden hodene er minst 2/3 av kroppsvekten, og jammen er de ikke utstyrt med sminke fra naturens side. Vel, disse smådjevlene reiser ikke lett! Neida! De kommer med solbriller, rulleskøyter, strutteskjørt, pelskåper, bærevesker, hengekøyer, matskåler, halsbånd, leietau, sittepinner, hundebein, dyner, hårbørster, kattemat, fisk, prinsessekroner, rangler og hamsterhjul. Det eneste de ikke kommer med er en pakke kondomer, for de formerer seg stup i ett! I alle fall føltes det sånn da vi kastet oss over Prinsessens rom med liv og lyst og helsen fortsatt i god behold.

Og gjett om mor har fått utløp for alle autistiske trekk og nevrotiske vaner! Jeg har nemlig merket ALT med Dymomaskinen! Jeg har rett og slett blitt hekta på Dymo! Du verden så praktisk! Her tyter det ut lapper som kan klistres over alt! Og slik ble det. Etter å ha tømt Prinsessens garderobe, ble alle garderobekurvene sirlig merket med Dymomagi, og vips står forventet innhold skrevet i blekk på små klistrelapper. Det samme gjelder et lite tonn med småesker som inneholder jentepjusk i alle størrelser og fasonger. Eder og galle vil ramme den som ikke rydder opp etter seg denne gangen!

Midt i ryddingen, banningen, hatingen og depresjonen kom det over meg en sky av morskjærlighet og ømhet. Jeg fant ut at dette prosjektet skulle bli en Extreme Makeover av Galekorkens barnerom! Og da trengte vi noen hyller og litt kasser til klesskapet. Etter litt googling oppdaget Galedamen til sin store forskrekkelse at garderobeløsningen fra IKEA ikke lenger var mulig å oppdrive! Det vil si, dersom jeg hadde ekstrem flaks og et tonn med gullfargede hår der solen aldri skinner, ja da kunne det hende at jeg hadde flaks. Dette resulterte i en akutt IKEA-tur. Men jeg hadde ikke flaks. Prinsen og Prinsessen derimot! De hadde en stor dose flaks! Mamsen fikk nemlig for seg at vi skulle kjøpe en mengde ting for å overraske!

Etter tre dager, utallige brekninger og en mengde ord som ikke egner seg på trykk, ja da var vi klare til å bygge det hele opp igjen. Både Prinsen og Prinsessen fikk nye bord. Dette er LACK-bord fra IKEA med små, søte hjul, og disse kan rulles bort slik at de kan benyttes som nattbord dersom det er ønskelig. I tillegg fikk Prinsessen en magnetisk tavle. På tavlen har vi festet magnetiske krydderbokser fra IKEA, og jammen fikk vi ikke fyllt dem godt til randen av utallige smykker, spenner og annet smånips. Tipset fikk jeg da jeg var på oppdagelsesferd hos Ymmeli midt i prinsesseromryddingen. Hun har nemlig en helt full tavle på sitt bad med samme geniale løsning! Og siden Galedamen rett og slett var frekkere enn flatlusa denne dagen, ja da kopierte hun denne løsningen rått og hemingsløst! Takk skal du ha Ellen! 🙂

Både Prinsen og Prinsessen fikk dessuten en uglepute fra Ani-Mal. Disse er superkule! Denne gangen kjøpte jeg dem hos Lykkefangeren. Er de ikke kule?? De er en liten fargeklatt på hvert av barnerommene, og gjør seg virkelig!

Det aller morsomste var allikevel at Prinsen og Prinsessen ikke ante noe som helst! De kom hjem, og begge var klare på at det trengtes definitivt en ryddings på rommet. Sjokket over at dørene til rommene var låst ga seg ganske snart, og Galedamen lot de stakkars små pines gjennom en ganske heftig rebus før de fikk nøklene sine. Og så utrolig kult det var når de åpnet dørene!! Prinsen sto rett og slett bare og skrek. Prinsessen mistet taleevnen og sto bare å måpte. Skal si det var fornøyde avleggere! Og da Prinsessen avsluttet dagen med å si «Jeg gleder meg til i morgen! Da våkner jeg på et helt ryddig rom!», ja da tenkte mor at pytt, det er da skrekkelig koselig med barn? Og jammen var ikke effekten av prevensjonsmiddelet ørlitegrann opphevet! 🙂

One Comment leave one →
  1. juli 16, 2012 9:02 am

    Jeg fikk brått lyst til å dra hjem til heimen å sette i gang med kaos-rydding og dymo-maskinen min. gav opp det for mange år siden, da Gubben ikke leser noe som helst av prinsipp. Og bare dyttet klærne der det falt han, selv om jeg hadde laget brettekanter. siden har det vært kaos. Men jeg holder på å opparbeide meg litt støv på hjernen, samt et ønske om å ha det litt mer minimalistisk, så jeg begynner å bli klar for et gedigent oppryddingssjau. God sommer. Hilsen Bydama/ Grethe

Legg igjen en kommentar

