Skip to content

Det er et hundeliv!

april 9, 2012

Som de fleste av mine lesere har fått med seg måtte vi avlive vår pelsdott 1.november. Tomrommet var DIGERT, og heldigvis er tomrommet nå igjen i ferd med å fylles. Denne gangen har jo lille Felix flyttet inn i Galekroken. Planen har i laaang tid vært å bruke Oscar (mr.Dead Dog) til å være med i barneoppdragelsen av en ny hund. Vi hadde planer om å slenge oss på valpebølgen til sommeren, men når hunden over alle hunder fikk vinger og fløy til himmels, måtte planene legges om. Og nå står jeg her da.. med en hund jeg må oppdra heeeelt alene.

Sånn i utgangspunktet kan jeg jo bruke Vaktmester’n også. Det er jo en fordel at ikke bare hundeeieren har litt dressur på kjøteren, men Vaktmester’n har en STOOOR svakhet. Og denne svakheten er meget synlig når det kommer til husets papegøye.

Vaktmester’n er nemlig veldig svak for tigging. Så svak at når fjærdotten åpner nebbet og skriker av sine fulle lunger, hva gjør Vaktmester’n? Jo ha gir terrorgøyen noe å spise! Og som regel får pappisen noe han VIRKELIG liker! Og når får han dette? Jo når han skriker så høyt at bildene er i ferd med å ramle av veggen!

Resultatet av Vaktmestern’s forsterkning er at kråka skriker som en stukken gris hver gang Vaktmester’n kommer hjem fra jobb. Det er egentig ganske morsomt! For han er stille som en utstoppet fugl før mannen dukker opp, men i det øyeblikket han entrer stua, ja da får vi virkelig høre at stemmen til Den Flyvende Flyalarm virker. Problemet er nå at jeg er redd han skal ødelegge hunden! For når skal hunden få noe godt å spise? JO NÅR HAN GJØR NOE BRA!!!

Som noen kanskje har sett var en av skyene på Galedamens himmel at ungene ikke rydder inn i oppvaskmaskinen eller henger opp håndkler på badet. Dette har vokst seg til å bli en STOR sky som jeg er redd jeg aldri blir kvitt! Tenk om mine unger ALDRI kommer til å rydde inn i oppvaskmaskinen?? I forbindelse med jobb var jeg på et veldig inspirerende foredrag. Dette dreide seg om LØFT (LØsningsFokusert Tilnærming). Her snakket foredragsholder nettopp om disse håndklene på badet!! Skal si deg at Galedamen spisset ørene, og før dagen var omme hadde jeg planen klar! Med enkle grep skulle jeg skape en ny hverdag! Fri for håndkler på gulvet og kanskje med all oppvask i oppvaskmaskinen??

Jeg kom hjem fra kurs og skulle sette i gang mine små triks, og beveget meg mot husets bad. Det må også nevnes at i vår familie har alle privatliv unntatt Galedamen! Når jeg er på do skal Prins, Prinsesse, Vaktmester, hund OG katt helst være med, og privatliv får jeg kun dersom jeg tar inn på hotell. Vel, jeg var altså på husets bad og hva finner jeg der?? Joda! Et håndkle på gulvet. Og jeg fant jammen eieren til håndklet der også! Prinsessen sto pent på de blanke flisene og gjorde det hun kan aller best, så søt ut. Så setter jeg i gang.. Jeg går rundt grøten, nevner ikke håndklet, går på med stooort mot for å forsøke å få barnet til å innse at håndkler trives best på knagger (som forøvrig er ganske pene). Resultatet? Vel, den utspekulerte lille saken av en datter snur seg mot som mor og sier: «Bare slutt med det der! JEG skjønner at DU forsøker å få MEG til å henge det håndklet der på knaggen, men det skjer ikke! Jeg kommer ikke til å gjøre det nå, for du skal jo ha privatliv når du er på do skal du ikke?» Og vips var ungen ute av badet og mor sto med haken pent i gulvet.

Så nå er altså prins, prinsesse og papegøye utenfor rekkevidde og kan ikke lenger reddes! Men hunden, ja den kan jeg vel fortsatt klare å få litt dreis på? Jeg hadde faktisk en god treningsøkt her forleden dag. Hunden skal lære å stå, og han sto som bare det. Da jeg var ferdig med treningsøkta, gikk jeg til vasken for å vaske bort rester av illeluktende hundegodis fra fingrene mine, og mr.Hund fant ut at han ikke var helt ferdig med treningen. Han kom løpende i stoooor fart og bråstoppet og sto som en prest. Da kom det tørt fra papegøyeburet: «Wow….»….

One Comment leave one →
  1. woodandrose permalink
    april 9, 2012 9:07 pm

    Ha-ha-ha. Den som sier WOW her i huset, er et stykk barnebarn på 20 måneder. Og det kommer av at vi har to wowwe-jenter. Ellers har jeg gitt opp det med håndkler på gulvet og oppvask i maskina. Mannfolka mine har jeg ikke dreisen på, uansett hvor mange hunde-dressur-kurs jeg har vært på. Det hjalp ikke med noen vekttall i positiv forsterking heller. Så jeg overser elendigheten, og skrider over alle de våte håndklærne. Og satser på at når de ikke finner noen rene, så forstår de kanskje hvor vaskemaskina er……… håper jeg 🙂 Klem Grethe

Legg igjen en kommentar

