Skip to content

Dritt.no!!!!

februar 14, 2012

Jepp.. Jeg er på krigsstien! Og nå er det min egen skyld at jeg er litt rød i kantene. Jeg har nemlig meldt meg på et prosjekt. Et prosjekt som er i ferd med å ta knekken på all sunn fornuft, og det etter TO dager!! Jeg har nemlig meldt meg på Nyttårsmarsjen hos Dytt.no.

Hele greia går ut på at man skal gå i gjennomsnitt 10 000 skritt per dag, og alle som melder seg på (og betaler avgiften selvfølgelig) får tilsendt en hersens skritteller som skal kartlegge alle bevegelser som kan minne om normal gange. Jeg og seks kollegaer er da med, og vi skal som lag gå i gjennomsnitt 10 000 per dag per deltager. Avstanden vi legger bak oss er avstanden mellom sørkapp og nordkapp Og det er jo egentlig ganske gøy det, og jeg liker konseptet. Problemet er bare at jeg og den lille dritten ikke er perlevenner.

En skritteller er altså en dings som skal telle skritt. Og da snakker vi om skritt man går ved hjelp av beina, og ikke andre skritt. Problemet med meg og skrittelleren er at vi ikke snakker samme språk! Jeg går, og skrittelleren sier at «dette er ingen gange, ingen skritt på deg». Det resulterer i at dritten står stille, jeg må hoppe for å få på noen skritt, og målet om 10 000 skritt per dag er i ferd med å ryke på dag to.

I henhold til bruksanvisningen skal terrortelleren plasserers slik at den sitter i rett høyde og posisjon. Nå har den stått på buksa, på tightsen og den har også vært godt plassert i trusa, men tror du galskapen gidder å være med? neeeida!! Telle skritt gjør den bare når den selv vil, og det skjer en gang i blant… Inne på min egen side hos dytt.no kommer bildet under opp. Det er hele turen vi skal tilbakelegge, og alle jeg vil følge med på synes på kartet. Akkurat nå lurer jeg på hvordan jeg skal slippe å gå etappen med båten! Kanskje en liten båttur kan redde stumpene?

Det skal jo kanskje også nevnes at Galedamen nok lider av et snev av autisme når det gjelder mål jeg setter meg. Har jeg blitt med på noe, ja da skal jeg slave meg gjennom det. Og jeg er dessverre også utstyrt med altfor blendahvit savmittighet. Den er så ren at ikke en gang en fluedritt er i veien. Og hva innebærer samvittigheten i dette prosjektet? Jo, Galedamen kan ikke legge seg før det står over 10 000 på den hersens lille terrorboksen.

Ta i går for eksempel. Jeg hadde trasket og travet hele dagen.. På jobb, ekstra vikartime, inspeksjon, ridetrening, innebandytrening og hjem. Skulle tro jeg hadde kommet et stykke på vei? Tja, jeg kom opp i 6500 skritt. Prinsessen hadde bursdag i går, og som alle andre vanlige 9-åringer bestilte hun PINNEKJØTT til middag, og etter pinnekjøttet ble det dessert og besøk av ikke mindre enn seks hunder. Vel, da klokken var 22.00 oppdaget jeg til min store forskrekkelse at terrordingsen ikke hadde rikket seg så mye som en smule. Og hva gjør Galedamen i nattens mulm og mørke? Joda, hun tar på seg skoene, setter opp farta og går til drittelleren viser 1500 skritt før hun snur og går tilbake. Bildet under er en oppsummering av lagets innsats.. jepp.. jeg er sinken som holder hele hurven tilbake!

Jepp.. Jeg la i vei.. gatelangs, alene i mørket og gikk egentlig bare på rent drittsinne. For drittelleren stoppet å virke IGJEN! Det gikk så langt at jeg gikk å telte HØYT til hundre, stoppet, sjekket drittelleren og gikk nye hundre skritt. Og da gikk det ganske greit. Problemet er at jeg gampet i vei med et ganglag som passer bedre på en støl geit enn et menneske, og jeg er redd det kan bli høye fysioterapaututgifter dersom jeg må legge om ganglaget før DRITTelleren virker.

Alt gikk bra tilslutt, og i går kom jeg i mål med en nøøødskrik! 10200 skritt. Så kom tirsdagen, Valentines day, ny dag nye muligheter, like vrang DRITTeller…For hva skjer? Joda, den lille terrordingsen henger seg opp IGJEN. Har kollegaer som traver i vei som om de er DE veddeløpshestene, og de tikker inn 27 000 skritt! PÅ EN DAG! Og jeg sliter med mine 10 000. Og 10 000 skritt, ja det er det Herr Gjennomsnitt går HVER dag!!

På hjemmesiden til dytt.no skal man registerere skrittene sine. Der er det også en tabell hvor man kan regne om dersom man utfører andre aktiviteter enn rene skritt. Etter å ha finkjemmet lista fant jeg ut at jeg kanskje burde prøve meg på litt husarbeid. I tabellen står det at tungt husarbeid utgjør 113 skritt per minutt. Så er spørsmålet.. hva er TUNGT husarbeid? Mattelærer som jeg er tok jeg pennen fatt og regnet ut at dersom jeg skulle nå mine hersens 10 000 skritt måtte jeg jobbe 36 minutter med TUNGT husarbeid for å komme imål. Og akkurat i dag var tungt husarbeid det mest fristende på listen (det sier kanskje litt om listen…). Problemet er bare at jeg strengt tatt ikke driver med veldig mye TUNGT husarbeid. Burde man kanskje arbeide med sekk på ryggen? Noe annet snedig som kan virke? Må man løfte sofaer og senger for at husarbeidet kan kalles hardt?

På fredag får vi valpen vår. Jeg har jo kjøpt hund blant annet for at vi skal ha en turkammerat igjen. Problemet er bare at denne stakkaren ikke er i stand til å gå alle disse skrittene før konkurransen er over. Jaja.. dersom du ser Galedamen traske målrettet mens hun teller høyt for seg selv, vel, ikke fortvil, det går over etter 13.april, da er nemlig konkurransen over!

3 kommentarer leave one →
  1. Kristine Monsen permalink
    februar 14, 2012 10:34 pm

    Haha !! Kjenner meg igjen i denne historien Kari-Anne 🙂 Var nemlig med på samme prosjektet i fjor… Hata den dingsen etter første uka ! Fikk jo angst hvis man hadde glemt den hjemme, og tro meg etter 4 uker så husker man ikke på det hver dag lenger ! 😛 Opplevde at folk fikk sykt mange skritt noen dager, men fant for ut at hvis man drev med litt aktivitet på et treningsstudio så endte mann opp med gud vet hvor mange 1000 skritt ekstra ! Er en frustrerende form for konkurranse, men men får jo mer lyst til å gå tur da ! Også er det et lite tips å ha telleren på sokke-kanten, da får den med seg det meste av bevegelse… i hvertfall på det ene beinet 😛 hehe Lykke til videre mot nordkapp 😉

  2. februar 14, 2012 10:41 pm

    På min jobb var vi også med på dette. Bare at vi skulle gå jorda rundt, eller hva det var. Jeg var kjempeflink og gikk 20000 skritt hver dag! En lang stund…

    Så ble det kaldere ute og ikke like morsomt lenger. Men vi kom i mål!

    En av kollegaene mine hadde også en skritteller som ikke virket, så du er nok ikke den eneste.

    God tur videre til Nordkapp 😉

    Du kan jo ta en avstikker innom Vadsø på turen.

  3. februar 15, 2012 8:22 am

    Hahahha;) Huff, da, skal ikke være barebare altså! Får håpe det ordner seg;)

Legg igjen en kommentar

