Skip to content

Jeg føler meg kopiert….

januar 22, 2012

Med fare for å virke muggen og vanskelig.. Noen har skrevet et innlegg som er skrekkelig likt mitt.. Så likt at jeg kjente igjen alt jeg selv hadde skrevet, og jeg må si at jeg ikke helt vet hvordan jeg skal reagere.. Dette blogginnlegget hadde til og med samme ordlyd som mitt eget! Hvordan reagerer man på dette da? Noen som vet? Blir man smigret fordi man tydeligvis hadde en tanke flere synes var god? Eller blir man litt fornærmet fordi noen har stjålet mine ord og gjort dem til sine egne? Jeg vet ikke, og jeg har ikke opplevd dette før… Innspill mottas med takk!

11 kommentarer leave one →
  1. januar 23, 2012 6:47 am

    Jeg tror neppe det er meg som har skrevet det, da jeg ikke har noe ønske om verken å «låne» andres bilder eller meninger. MEN det har vært et problem som det ble fokusert på for et par år siden, at noen bloggere bokstavelig talt kopierer andres innlegg og bilder og later som om det er deres. Faktisk så er dette forbudt i følge åndsverksloven. Nå håndheves den kanskje ikke så alvorlig her i Norge, men dersom man låner et bilde fra feks en Amerikansk blogg, og legger det inn i et eget innlegg uten å nevne navnet på opprinnelsen, så kan det medføre til fengselsstraff. Sannsynligvis viser det til liten kreativitet og fantasi hos bloggeren, når vedkommende faktisk må låne andres innlegg. Nå kan det jo være en tilfeldighet at flere skriver om de samme temaene, og ender opp med samme ordlyden. Det kommer jo an på hva det handler om. Det er en kunst å kunne la være å kopiere andre, og heller bruke sine egne ord. Klem Grethe

  2. januar 23, 2012 7:19 am

    Heisan!
    Noe sa meg at jeg hadde sett dette før…. men nå finner jeg det ikke igjen…
    (kanskje jeg husker feil på hvor jeg så det….?)
    Men ja, jeg tenkte tanken da jeg så det!
    Jeg hadde også blitt sint, skuffet og alt …
    Men vet ikke helt åssen jeg hadde tatt det fatt..

    Håper du får ei fin uke likevel – !!
    Klem

  3. januar 23, 2012 7:44 am

    Tror følelsen du har er riktig.. du har blitt kopiert. Var egentlig litt ekkelt å lese innlegget på den andre bloggen når jeg vet hvor orginalen hører hjemme.
    Jeg vet desverre ikke hvordan du skal håndtere dette. Ingen gode råd å komme med… men hun burde kanskje vite at du er oppmerksom på det og at du IKKE liker det.
    Mulig hun slutter da! 🙂 Vet ikke jeg altså!!

  4. januar 23, 2012 8:32 am

    Legg ut link da… Jeg hadde blitt fly forbanna! Har ikke opplevd akkurat det selv, men jeg har funnet et av mine bilder i hele 8 andre blogger. En av de hadde linket til meg, to av de hadde presentert det som deres bilde og deres stue, og resten hadde bare brukt det uten å skrive noe om det… Jeg synes det er frekt og respektløst. Jeg kommenterte på alle sammen, men fikk ingen respons… Skjønner godt at du er sur jeg!

  5. januar 23, 2012 9:18 am

    Å nei..det er en big no no synes jeg da!!! Skal man blogg så man fanken lage sine egne inlegg, makan på frekk het!!

    Jeg hadde komentert til denne bloggen at: som jeg skulle sagt det selv…eller har jeg det?
    sånn at vedkommende vet at du har fått den med deg…evt hengt den litt ut viss du er helt sikker da..(nå blei jeg meget nyskjerrig på hvem det er da…)

    Det er ikke lov heller..hverfall ikke ifg kardemommeloven !!
    Så du har all rett til å være muggen…jeg hadde vært rasende!!

    Ha en fin dag ellers da…

  6. januar 23, 2012 10:24 am

    En uting rett og slett hvis det er kopiert.

    Ser du har hyggelige ting i vente om 25 dager:) Vi fikk vår Mac for snart 2 uker siden….han vokser utrolig fort og fantestrekene øker også for hver dag som går;)

  7. januar 23, 2012 11:00 am

    Utrolig dårlig av hun som har gjort dette.

    Ønsker deg en fin mandag
    klem

  8. januar 23, 2012 2:16 pm

    Hei, Kari-Anne!

    Leit å høre at noen ikke respekterer åndsverksloven. Jeg ville som start i hvert fall kontakte vedkommende blogger og be om at innlegget ble fjernet – selvsagt etter å ha tatt en skjermdump av innlegget. Vis gjerne til åndsverksloven.

    Mulig det kan være en liten oppkvikker når jeg forteller at vi har lagt inn bloggen din i blogglisten på Fredriksstad Blad?http://www.f-b.no/lokale-blogger
    Den ser ikke veldig spenstig ut akkurat nå, men om kort tid vil den være ganske så annerledes.
    Ha en fin dag!

  9. januar 23, 2012 5:00 pm

    Tror jeg ville ha lagt inn en ganske krass kommentar til vedkommende, om hun har hørt om og vet hva åndsverkloven betyr. Har man så lite å komme med at man må kopiere andre sine innlegg, da kan ikke blogging være noe gøy:/
    Lykke til uansett hva du gjør.
    Og klæm fra kalde nord:)

  10. Frøken Fryd permalink
    januar 23, 2012 8:01 pm

    Har du kontaktet personen bak bloggen du mener har kopiert deg? Det KAN være en tilfeldighet. Men det kan også IKKE være det. Jeg tror jeg ville ha tatt kontakt og spurt rett ut.

    Jeg tror jeg selv har stjålet navnet til en annen blogger. Uten å mene det. Eller å være klar over det. Oppdaget det ved en tilfeldighet for noen dager siden. Jeg fikk nesten noia og begynte å fablere om nytt navn. Men så slo jeg tanken fra meg. Det er sikkert plass til flere av oss i bloggverden 🙂

  11. januar 24, 2012 8:40 am

    Så utrolig kjipt da:(
    Hvis man ikke finner på noe å skrive om på bloggen, så kan man like godt la være å ha blogg syns nå jeg. Si ifra, så personen er klar over at du vet!!
    God klem fra størstepia

Legg igjen en kommentar

