Skip to content

Praktisk, men ikke alltid pent?

januar 4, 2012

Vel.. nå skal jeg vise fram husets kjerne! Ja for uten dette rommet ville faktisk hele oranismen Galefamilien stoppet opp! Jeg snakker selvfølgelig om vaskerommet! Jeg kan rett og slett ikke fatte og begripe at det har vært mulig å leve uten vaskemaskin! Det produseres jo så enorme mengder med vask i denne familien!

Jeg tror jeg kan erindre at jeg ble fortalt en gang for noen år tilbake at tiden som småbarnsmor ble fyllt med vask fra gulv til tak. Jeg kan vel på en måte si meg enig i dette, men jeg må jo si at tiden som mor til en prinsesse, og en prins for den saks skyld, overgår det meste. Jeg tror faktisk disse barna er kronisk redd for bakterier eller noe i tøyet. Prinsessen, som faktisk ikke svetter stort mer enn 0,03 milliliter i måneden, kan finne på å legge tøy hun har brukt i tre-fire timer til vask. For det har jo tross alt vært på huden må vite!

Jeg blir litt vanskelig å ha med å gjøre faktisk! Når mine medboere oppfører seg på denne måten! Vi kan da ikke bli helt hysteriske heller? Det er helt greit at man bytter truser og sokker dersom man skulle finne på å løpe gjennom dusjen. Det ville jeg jo gjort selv også! Men alt det andre?? Nei hallo! Skjønner også at man slenger treningstøy til vask ganske ofte, men olabukser og ullgensere? Nei det kan godt bli utsatt for litt mer enn en liten tur i sofaen. Uansett.. Vaskerommet er langt fra vårt peneste rom, men dersom vi ser bort i fra kjøkkenet er nok dette et av de mest verdsatte rommene. Ikke det at jeg ikke liker stue, soverom og bad altså! Men uten vaskerommet ville jeg grodd fast i rot og kaos.

Vi valgte faktisk å klare oss med et bad i Galehuset. Nå blir jeg muligens stemplet som litt galere enn vanlig, men jeg tror vi har tatt rett valg allikevel. Vi valgte å klare oss med et bad, en kudo en dusj på vaskerommet. Så sånn sett kan man kanskje kalle vaskerommet et grovbad? Vi har inngang til vaskerommet via en liten lufteveranda, og jeg ser for meg at det vil være gull verdt å spyle møkkete hundepoter eller leirete unger i dusjen uten at de må gå gjennom HELE huset for å komme til vaskerommet.

Og vi stopper ikke der! Takket være kjøkkeninnredning fra IKEA ser faktisk vaskerommet litt kjøkkenaktig ut. Og det ER litt kjøkken også faktisk! For her har jeg lager av tørrvarer og sånt jeg ikke har plass til på kjøkkenet. Eller, jeg gidder ikke å ha plass til det på kjøkkenet. Kunne nok fått plass om jeg virkelig ville, men da måtte jeg nok kvittet meg med et glass eller fem. Så vi kan kanskje si at vaskerommet er et grovkjøkken også!

I det ene hjørnet har jeg montert opp en familieplanlegger. Jeg har veldig lyst på en av disse flotte familieplanleggerne med bilder osv, men tavlen KLUDD fra IKEA til 129 kroner og litt sprittusj fungerer fiiiint! Den er helt grei! Over planleggeren min har jeg montert noen ugler som jeg bare synes var så utrolig søte!! De måtte opp! Så kanskje vi kan si at vi har en form for grovkontor her også?

Vaskerommet har også blitt matstasjon for hund og katt. Akkurat nå har vi jo ikke hund, men om sju uker blir vaskerommet også en restaurant for små mager. Og som om det ikke var nok blir det soverom for hund, soverom OG do for katt og dusjrom for papegøyen. Så kanskje vi kan kalle det grovsoverom også?

Om du trodde dette var nok så må du tro omigjen.. for vaskerommet har også et romskip montert på veggen! Det er egentlig en sentralstøvsuger, men det er fordekt som romskip. Det er også et diiiigert ventilasjonsanlegg der.

Sist, men ikke minst har vaskerommet også en funksjon som vaskeri. Her går vaskemaskinen Magda døgnet rundt! En gang i blant trår hennes fetter TørkeKnut til også, men han er ikke like ofte i sving som sin kusine. Kort oppsummert er dette rommet altså grovbad, grovkjøkken, grovkontor, grovsoverom, teknisk rom og vaskerom! Er det rart dette er husets viktigste rom?

4 kommentarer leave one →
  1. januar 4, 2012 5:12 pm

    Vårt vaskerom er ikke så stort og flott som deres, og ikke er det noe særlig lurt å ta bilder der heller. For det fungerer som alt fra vask, til oppbevaring av ting som skal kastes og ting vi ikke vet hvor vi skal gjøre av, + et stykk barnevogn og en stol som skal trekkes om. Samt at det også er et teknisk rom, i og med at vi har noe varmegjennvinningsgreier, så varmtvannsbeholderen står der. Men hos oss er vaskemaskin og tørketrommelen husets viktigste elektriske maskiner. Og jeg kan huske en tid hvor jeg var ung, mørkeredd, alene og bodde i et hus langt inni skauen med utlagt dos og brønn. Det vil si at jeg måtte koke vann i en kaffekjele, når jeg skulle vaske tøy, vaske hår eller kropp. Dusj hadde jeg av naturlige grunner ikke, men jeg hadde et digert badekar, som jeg måtte hente maaaange bøter med vann og fylle opp kaffekjelen maaaange ganger for å få fylt opp. Og alt vannet måtte bæres ut igjen. Ja, ja, det var tider, som jeg ikke savner. Ellers bodde vi i 18 år uten ordentlig bad…………… altså frem til for 6 år siden……… klem Grethe

  2. januar 5, 2012 7:07 am

    Synes det virker som et praktisk rom, jeg, som også hadde fått gjort nytten sin her hos meg. Hadde jeg bare hatt et skikkelig vaskerom… Sukk.

    Har du forresten husket å bekrefte den siste mailen fra Størstepia? Mener å huske at du manglet bekreftelse. Du skrev hos meg at du kommer og det er helt supert, bare gi en siste 100% bekreftelse til henne. Da er det meste i boks… Ikke noe å grue seg over. Eller… Grugleder meg selv, faktisk.

    Klem Mona C

  3. januar 5, 2012 3:54 pm

    stilige skilt !:)

  4. januar 8, 2012 4:17 pm

    Hjelpes meg så praktisk. Man skjønner at man bor i et gammelt hus med vaskerom i kjelleren og bad i andre etasje.

Legg igjen en kommentar

