Skip to content

En ny tidsregning…

november 14, 2011

For over 100 år siden bosatte mine forfedre seg i Bjerkelundsveien 48a. I dag er det noen andre som overtar Bjerkelundsveien 48a. Det er litt rart å tenke på at huset der min oldemor har bodd, barndomshjemmet til min morfar og ikke minst MITT barndomshjem nå er solgt og ute av familien. Det blir liksom en ny tid, en tid hvor jeg er formoderen som bygget et hus (riktignok BETALTE jeg noen for å bygge huset, og jeg tror vaktmester’n protesterer dersom jeg påstår det bare er JEG som har bygget/betalt noen for å bygge Galehuset…) som forhåpentligvis kan være i familien i en haug med år.

Jeg må si det har gått bra da.. Jeg har fortsatt ikke grått meg i søvn, og jeg kjenner at jeg egentlig er ganske ferdig med å tenke på Huset med stor H. Når alt kommer til alt er det tross alt ikke JEG som selger det heller, det er dronningmoren. Og ingen har truet dronningmoren til å flytte så mye som en meter, verken med kniv, børse eller noe som helst annet. Det er hennes egen avgjørelse om å bli med på lasset hit til Galekroken, og vi hadde bygget dette huset med eller uten henne og prinsegemalen i underetasjen.

Jeg flyttet jo ut av barndomsheimen for mange år siden. Eller.. Dersom man ser det i et tidsperspektiv hvor dinosaurene levde på kloden har jeg ikke mer enn akkurat flyttet ut. Uansett, jeg flyttet ut da jeg var 20 år, og etter mine kalkulasjoner har jeg da bodd over et tiår utenfor huset. Huset har gjennomgått en del ansiktsløft siden den gang, og minnene tar jeg jo med meg. På mange måter er jeg glad veggene ikke kan prate! Det hadde nok blitt mange morsommme fortellinger for de nye eierne.

Med huset følger det også en del skjellett i skapet.. Eller.. i hagen i alle fall.. Og det er kanskje noe som jeg ikke skal tenke på etter at klokka har passert 21.00 på kvelden. Der ligger både undulater, skilpadder og faktisk min første firbente venn, hunden Lady. Men vi kan jo ikke akkurat grave dem opp heller.

Alt i alt har Bjerkelundsveien vært et godt sted å bo, et godt sted å vokse opp og et godt sted å komme hjem til. På en annen side er jo både dronningmoren, prinsegemalen og de fleste av møblene nå trygt plassert her i Galekorken. Og det er jo hyggelig å komme hit også!

Men jeg må innrømme at jeg uansett blir litt over middels tankefull på slike dager….

No comments yet

Legg igjen en kommentar

