Skip to content

Rest in peace kjære venn…

november 1, 2011

Da gikk det sånn det måtte gå.. Turkammeraten, pelsdotten og hele familiens kjæledegge sovnet i dag stille inn. Nyreverdiene hans var skyhøye og musklene som styrer blæren var helt ute av funksjon. Det gjør bare så vanvittig vondt. Det var ikke sånn det skulle bli! Oscar skulle bli en gammel hund sammen med resten av innbyggerne i Galekroken. Han skulle få løpe i skogen bak det nye huset, og han skulle få være sammen med oss i minst fem år til.

Oscar døde bare 5,5 år gammel. Det er ingen alder for en hund. Og det var i alle fall ikke det perspektivet jeg så for meg da jeg hentet ham hjem som lite nurk. Da skulle vi få mange gode år sammen. Men den gang ei.

Det hele startet vinteren for to år siden. Da fikk han ikke tisse. Vi måtte i all hast komme oss til veterinæren som tømte ham. Etter noen dager var det tilbake til start igjen, og nå ble han operert. Han fikk laget et nytt rør slik at han ikke tisset gjennom penis lenger. Dette fungerte egentlig greit, og det så lenge ut som han skulle få mange år med sitt nye tissehull..

Helt inn til forrige søndag. Da var det igjen tett. Pottetett. Jeg skrev jo innlegget om akuttime hos veterinæren her på bloggen. Hele uka har han gått på penicillin, og det så ut som han varte på bedringens vei. Så på søndag sa det på nytt pang. Hele systemet var tett og han kastet opp alt han hadde av mat og vann i kroppen. I går var det i vei til veterinær igjen som tømte ham. Vi fikk da beskjed om at blæren var så full at vi kom akkurat i tide før den sprakk. Nå kunne det gå to veier, og vi krysset fingrene for at han nå skulle begynne å tisse igjen.

Det skjedde ikke. Han lettet på beinet, men ingenting kom. Lille vennen vår hadde tydelige smerter, og hele familien var forberedt på at han reiste fra Galekroken for siste gang. Og sånn ble det. Dyrlegen kunne forlenge livet hans noe muligens, men han ville ikke blitt bra. Han ville fått dette tilbake, og det er mulig han kunne levd en dag eller to til. Det orket vi ikke..

Vi orker ikke å gå å se inn i de bedende øynene hans. Han så på oss med blanke øyne og orket ikke å logre. Orket ikke å spise, orket ikke å gå ut å tisse. Hele hunden hang. Og da er det ikke riktig å forlenge livet hans med en dag eller to bare fordi JEG synes det er vanskelig.

For vanskelig er det. Dette er supertøft… Jeg ser egentlig ikke hva jeg skriver for bare tårer. De som sier kom over det, det er bare en hund har ALDRI selv hatt hund. Han var et familiemedlem så godt som noe. På en annen måte er jeg lettet. Det er akkurat som tårene mine kommer for nå har vi tatt ut proppen. Jeg har gått en uke å lett etter tegn på forbedring, en uke hvor jeg er livredd for utfallet, redd for å gjøre det vi har gjort i dag. Jeg er lettet for jeg vet nå at Oscar har det bra. Han har ikke vondt mer. Og det er på en måte godt at vi har det vondt også. For det betyr at vi bryr oss. Ungene har grått i hele dag. Det var ingen vits å sende dem på skolen. Prinsessen regelrett hulker, og prinsen gråter som han aldri før har gjort. Og det ER faktisk godt. Jeg er glad jeg har barn som bryr seg og som har vært glad i hunden sin, lekekammeraten de har vokst opp med.

Takk for nå kjære Oscar… Hils Lady og pappaen min…

7 kommentarer leave one →
  1. november 1, 2011 10:57 am

    Huff, det er tungt, det vet jeg alt om… ❤ Legger ved et dikt som jeg fikk av en venninne når Ayla reiste fra oss… Klem til dere alle. ❤

    Rainbow Bridge

    Just this side of heaven is a place called Rainbow Bridge.

    When an animal dies that has been especially close to someone here,
    that pet goes to Rainbow Bridge.
    There are meadows and hills for all of our special friends so they can run and play together.
    There is plenty of food, water and sunshine, and our friends are warm and comfortable.

    All the animals who had been ill and old are restored to health and vigor;
    those who were hurt or maimed are made whole and strong again,
    just as we remember them in our dreams of days and times gone by.
    The animals are happy and content, except for one small thing;
    they each miss someone very special to them, who had to be left behind.

    They all run and play together, but the day comes when one suddenly stops and looks into the distance.
    His bright eyes are intent; His eager body quivers.
    Suddenly he begins to run from the group, flying over the green grass,
    his legs carrying him faster and faster.

    You have been spotted, and when you and your special friend finally meet,
    you cling together in joyous reunion, never to be parted again.
    The happy kisses rain upon your face; your hands again caress the beloved head,
    and you look once more into the trusting eyes of your pet,
    so long gone from your life but never absent from your heart.

    Then you cross Rainbow Bridge together….

  2. november 1, 2011 1:12 pm

    Uff, så trist at det ble et slikt utfall. Jeg må innrømme at tårene renner nedover mine kinn her jeg sitter etter å ha lest innlegget. husker så altfor godt hvor vondt det var å måtte ta hunden vår.
    Jeg tenker masse på dere!!

    Klem

  3. november 1, 2011 1:32 pm

    Kondolerer så mye! Dette var triste nyheter, og vi føler med dere!

    Klemmer fra Abby, Henrik og barna!

  4. november 1, 2011 2:25 pm

    Så trist å lese. Kondolerer til dere alle.

  5. november 1, 2011 6:39 pm

    Stor trøsteklem ♥ Kjempetrist å lese dette!

  6. Stine permalink
    november 2, 2011 8:12 am

    Fryktelig trist…. klem…

  7. november 5, 2011 3:54 pm

    Huff, noe så trist. har tenkt mye på dette i det siste, om å la en kjær venn gå.
    Vi var nemlig å hentet enn liten valp igår…mange år håper vi hann vil være med oss, men enn vet jo aldrig.
    Klem til dere alle i Galehuset, Anna

Legg igjen en kommentar

