Skip to content

Det står en elefant i stua…

august 21, 2011

Dette innlegget er postet tidligere på bitchebloggen, men jeg hadde lyst til at elefanten skulle få komme fram her i galekroken også. Jeg har funnet ut at jeg kommer til å publisere noen utvalgte tidligere poster og andre tekster her inne. Rett og slett fordi de omhandler ting jeg bryr meg om og fordi jeg anser dette som viktige temaer å reflektere over. Jeg vet dette ikke har NOE med interiør og husbygging å gjøre, men det får bare være. Dere som har lest om elefanten tidligere kan kanskje reflektere over dette en gang til? Eller så kan dere vente på interiørinnlegg i morgen! 🙂

For noen år siden vanket jeg sammen med en kjekk ung herremann. Vi hadde et platonisk vennskap, og var begge medlemmer av en vennegjeng med mange flotte mennesker. Det var flere par, og noen ganger ble det slutt mellom disse parene og nye kjærester kom til. Rett og slett en helt vanlig vennegjeng med unge mennesker. Men så var det denne unge, kjekke herremannen da.. Han hadde aldri med seg dame og var mest sammen med oss jentene når vi var samlet. Han laget mat, gjorde rent og deltok i jentepraten og var en flott venn for oss alle.

Det var nok flere av oss som skjønte det.. Inne i hodet var vi relativt sikre i vår sak, men det ble ikke snakket om. Kan han være homofil? Er det derfor han aldri har med seg jenter på fest? Er det derfor han foretrekker venninner framfor guttevenner?

En dag kom det fram, vi hadde rett.. Han var homofil og ønsket å leve livet sitt sammen med en mann. Jeg husker jeg ble litt lettet. Endelig var katten ute av sekken og vi kunne snakke normalt om hans følelsesliv! Men sånn ble det ikke! Det er nemlig noen som tror at når man kommer ut av skapet så blir man brått vilt og hemningsløst forelsket i alt og alle av samme kjønn. Man ønsker å ha et partnerskap med alle sine venner og det er en overhengende fare for at man skal klå og klenge på alt og alle overalt! I byen, på fest, hjemme i sofaen og ikke minst på toget.

Jeg husker jeg ble frustrert. Personlig ble jeg veldig stolt over dette mennesket som turte å stå for egne følelser. Jeg fikk om mulig enda større respekt for ham siden han ikke valgte minste motstands vei, men valgte å gå gjennom busker og kratt for så å finne drømmelivet. Flere av de andre orket ikke å snakke om det. De trakk seg unna og orket ikke å snakke om det. Akkurat som om det var snakk om en smittsom sykdom eller en krigsforbryter.

Nå kjenner jeg at jeg har rotet meg inn i noe som ligner.. Igjen… Nok en gang er det snakk om et ungt menneske. Et menneske som har tatt ett oppgjør med seg selv, og som innser at for meg er kjærligheten en av samme kjønn. Nok en gang er jeg stolt av dette mennesket, og nok en gang er jeg rystet over samfunnets manglende respekt.

Denne gangen er også omgivelsene av den oppfatning at dette er et emne vi ikke snakker om. Vi forsøker oss på strutsetaktikken! Strutsen stikker jo hodet i sanden for å bli usynlig, og det gjør jammen en del mennesker også! Dersom jeg putter hodet ned under bakken KAN det jo hende at personen har blitt antihomofil når jeg kommer opp igjen? Det KAN jo hende??

Hvordan er det da tro.. Dette unge mennesket har funnet en å dele livet med.. er sammen med et annet ungt menneske og har valgt å stå fram som homofil. Men hva gjør omgivelsene? Jo, strutseleken fungerte dårlig. Homofilien ble ikke borte, snarere tvert i mot.. Og nå står denne livsledsageren i stua! Vi prøver en ny taktikk!! Vi later som om denne personen er totalt usynlig! Det står en diger rosa elefant i stua, men vi later som INGENTING! Alle ser den, men ingen snakker om den. Det er helt OVERTYDELIG at disse to unge menneskene er sammen, men ingen snakker om elefanten!

Ingen skal få meg til å tro at denne elefanten er usynlig! Alle som stikker hodet inn i stua ser den, men ingen snakker om den. Det blir truet med at dersom det dukker opp elefanter vil disse bli avlivet eller sendt med fly til varmere strøk, men den elefanten som allerede er der er rett og slett ikkeeksisterende for de homofobe.

Hvordan løser man dette da? Hvem kan få i gang elefantpraten?

No comments yet

Legg igjen en kommentar

