Skip to content

Status fra Bodø – matematikktanker…

august 17, 2011

Kurset i Bodø var altså et matematikkurs. Nå vet jeg at mange av leserne mine ble litt kalde og kvalme fordi de tror jeg nå har sittet fire dager og regnet og strevd med tall og både x-er og y-er. Men det er ikke tilfellet! Det er klart vi har sett et tall eller to underveis! Vi har faktisk sett et par kvadratrøtter og ulike dimensjoner også. Men hovedtyngden av kurset har vært meget matnyttig og har høy overføringsverdi til klasserommet.

(I en bokhandel fant jeg dette kortet. Bare synd at jeg ikke kjenner noen som blir 18 den nærmeste tiden…)

Første dag på kurs var jeg på et verksted som het «Matematikk i et hotellrom». Gjennom verkstedet skulle vi lage et hotellrom i målestokk ved hjelp av en pappeske, diverse esker og diverse stoffrester og tapeter. Jeg har ikke dokumentert resultatet med bilder, og det tror jeg alle mine lesere skal være MEGET glade for. Resultatet ble nemlig ikke akkurat mye å vise fram! Vi fikk det litt travelt, og det er utrolig hvor lang tid det tar å tapetsere selv små vegger. Uansett var tanken bak veldig god, og jeg synes det var veldig gøy å samarbeide med svenske matematikkollegaer. Jeg må ærlig innrømme at jeg fortsatt er noe usikker på hva en «hælvsmutt» er..

Seinere i kurset var jeg på sløydsalen og fikk lage froskespillet. Dette er et strategispill hvor man skal flytte froskene fra den ene siden og over på den andre på færrest mulige trekk. Ble ikke froskene søte? Froskene var greie og lage, og kan i ytterste konsekvens brukes til å sjekke opp noen av motsatt kjønn. Sjekkelinjen «Vil du være med hjem å se på frosken min?» ble uttalt i løpet av sommerkurset!

Jeg fikk også være med til flymuseet i Bodø for å se på utstillingen fra Bagdad. Her var det samlet en haug med spill, talltriks og matematisk magi. Siden jeg dagen i forveien hadde laget froskespillet, ble jeg her så hektet at jeg rett og slett fant ut at jeg kunne lage ALT på sløyden selv.. Jeg mistenker derfor at jeg kommer til å finne en mann som vil redde en matematisk kvinne i nød og være med henne på sløydsalen den nærmeste tiden.. Se bare på dette pinnespillet! Det MÅ jeg da kunne lage selv?

Nå går både prinsen, prinsessen og alle elevene en utrygg høst i møte! Mamma morgenheks har mange ideer som må testes ut!

No comments yet

Legg igjen en kommentar

