Skip to content

Status fra Bodø – shopping….

august 15, 2011

Ja da var årets matematiske høydepunkt over. Fire dager i Bodø og Lamis sommerkurs er ved veis ende, og jeg er nok en gang klar for ny innsats og nye utfordringer. Det har vært fire dager hvor jeg rett og slett har fått lov til å være fagidiot og litt nerd sammen med andre som er akkurat like glade i matematikk og elever som meg. Ganske spennende å se egentlig! Når man samler over hundre mennesker med en noe sær interesse på ett sted! Hva er det da med disse matematikklærerne? Hvordan utarter et kurs med kun tallelskere seg? Vel.. det er egentlig ganske interessant.

Jeg tørr å påstå at man ska lete lenge etter hyggeligere mennesker, og alle disse menneskene har den ting til felles at de synes terninger er Guds gave til menneskeheten.  Disse menneskene er svært sosiale, og har en egen evne til å inkludere og stelle pent med hverandre. De tar gjerne en fest (eller tre) i løpet av sommerkurset, og liker mat. Noen ganger liker de IKKE den maten som serveres, men stort sett går det veldig bra!

Innimellom mat og kurs rakk vi øøørlitegrann shopping. Denne gangen kjøpte jeg med gaver hjem til prinsen og prinsessen (og meg selv selvfølgelig), og gavene står i matematikkens tegn. Prinsen fikk et edderkopppuslespill. Disse puslespillene er kjempemorsomme! Man skal sette sammen brikker som har edderkoppdeler i ulike farger på de ulike kantene. Denne gangen hadde puslespillet seks kanter, og hadde et sort spill (vanskelig) på den ene siden, og et gult spill som var mye enklere på den andre siden. Etter litt pusling på gulvplatene i huset, klarte vi å knekke puslenøttene.

Prinsessen fikk en kjempesøt matboks fra Blafre. Egentlig har hun ønsket seg en som er større, men på grunn av skrekkelig dårlig plass i håndbagasjen på flyet, måtte jeg kjøpe en svært liten matboks. Når det gjelder matematikken kan vi jo nå regne litt på volumet av boksen for å finne ut om den rommer tilfredsstillende mengder med mat.

Jeg klarte da å snuble over en spareand! Jepp.. Griser er ut og ender er inn.. Denne gangen ble det en spareand. Synes den var så søt! Den minner meg mye om nøkkelringen jeg har fra Lisbeth Dahl, men prisen antydet at det ikke var Lisbeth Dahl! For en gang skyld var prislappen nemlig latterlig billig! Tenkte jeg skulle bruke spareanden slik at jeg kan spare penger til neste års sommerkurs! Og da blir jo spareanden ren matematikk.. hvor mye må jeg spare per uke for å komme meg til Bergen neste år? Hvor mange prosent av totalsummen har jeg spart så langt? Problemet med anden er at den er så blank og fin at den er tilnærmet umulig å ta bilde av.

En annen merkelig svakhet disse mattelærerne har er bokhandelen… hver gang de snubler over en bokhandel blir de litt salige i blikket, og de bare MÅ innom. Spillseksjonen får besøk, og noen av oss har dessuten en syk fetisj, nemlig pennefetisjen. Jeg er hardt angrepet av den siste, og følgende ble med hjem i kofferten.

I tillegg fant jeg en superpraktisk plansje med blader og kjennetegn som jeg kjøpte til de nye elevene som kommer. Denne var praktisk og enkel, og egner seg til feltarbeid i både pent vær og i regn. På universitetet fant jeg dessuten en genial bok: «Flere gullkorn fra pasient journalen». Denne har jeg rett og slett ledd meg gjennom fra perm til perm. Siterer denne boka før jeg avslutter dette innlegget:

«Pasienten stopper og puste og døde på sykehuset sist natt. Hun er her i dag for å klage på dette»

No comments yet

Legg igjen en kommentar

