Skip to content

Corylus avellana ‘Contorta’

mai 3, 2011

Jeg har lenge hatt sansen for de vridde og merkelige greinene til vrihasselen. De er kjempelekre til dekorasjon, og jeg kjøpte for en stund siden et par greiner jeg har hengt i trappeoppgangen vår. Her henger de over rekkverket og er et pent skue når man går opp trappen.

I dette «treet» har jeg festet små prismeengler jeg laget med utstyr fra Panduro. Disse får henge oppe hele året til tross for at de egentlig er julepynt. Synes liksom de er litt søte der de henger.

Kunne selvfølgelig vært flinkere til å bytte dem ut med litt mer sesongpynt, men jeg liker nå disse englene da.. Så da får de nok henge en stund til..

Disse greinene er ganske kostbare, og lykke var derfor stor da jeg var på besøk hos Ann med bloggen Glassveranda. Hun har nemlig et ekte, levende TRE innendørs! Jeg logret med halen i flere dager og startet jakten. På de lokale hagesenterne var det faktisk noen som påsto at jeg skulle ha trollhassel, men dette er en helt annen plante. Lykken var derfor stor da jeg fant et tre hos Rød planteskole. Ikke nok med at de er hagesenteret som ligger nærmest, de er også flinke og serviceorienterte og slapp det de hadde i hendene for å hjelpe den gale fruen med å lete.

Og jammen fant vi ikke det vi lette etter! Denne flotte busken til den nette sum av 285 kr ble med hjem sammen med potten den står i. Pottene jeg hadde hjemme var nemlig ikke store nok! Synes jammen ikke dette var en gal pris altså! Treet er over en meter høyt og skal man kjøpe disse greinene tørket og uten blader koster de jo faktisk mer enn det levende treet.

I treet har jeg festet store sølvhjerter. Nå er det fire stykk som henger rundt i treet og de er faktisk så store at jeg ikke tror jeg skal ha mer i treet akkurat nå. Planen er å julepynte vrihasselen når vi skal feire jul i nytt hus, men se hva som skjedde med englene over! De ble der de gitt!

Nå er jeg bare veldig spent om jeg klarer å holde denne busken i livet! Den er jo egentlig en uteplante, men etter å ha snakket med de flinke damene på planteskolen har vi funnet ut at vi skal prøve å avklimatisere det og la det bli innetre. Skal forsøke å vanne det en til to ganger i uka og se hvordan dette går. Busken er i alle fall helt vakker med sine vridde greiner og krøllete blader! Og med hjertene i er det jo et øøøørlite kjærlighetstre! 🙂

One Comment leave one →
  1. mai 3, 2011 9:02 pm

    Takk for hyggelig hilsen på bloggen 🙂 Lykke til med husbygging! Mvh Elin

Legg igjen en kommentar

