Skip to content

IKEA, enkelt og greit..

april 25, 2011

Jeg fortsetter rett og slett litt av min vandring rundt i leiligheten, og i dag skal jeg vise fram et annet av hjørnene i stua. Dette hjørnet skal i sin helhet flytte til Galekroken, og er rett og slett fra IKEA. Sjenken og vitrineskapene kjøpte vi for noen år tilbake, og serien er dessverre ikke lenger i salg. Jeg ha vært VELDIG fornøyd med disse møblene, og de skal få en fin plass i den nye stua vår. Har funnet ut at det er såpass dyrt å bygge hus at nye møbler blir det ikke på en stund! Og da er det jo greit at man faktisk allerede har noe enkel og greit som man faktisk liker.

Over sjenken har jeg hengt to bilder av Marianne Aulie. Kjøpte fire sånne for noen år tilbake, og to av dem bor her hjemme, og to av dem bor på hytta. Jeg synes bildene er så fargeglade, og jeg blir faktisk litt fornøyd av å se på dem.

Inne i skapene har jeg samlet en del skatter. Her står det en del arvegods, en del krystall kjøpt i Praha og store deler av Kosta Boda Mine serien. Denne serien har jeg samlet på noen år, og nå har jeg ekstreme mengder med disse glassene. Jeg startet med å samle to av hver farge, og til å begynne med ble dette 10-12 glass. Og det er jo greit. Men nå.. ja nå har Kosta Boda laget en HAUG med nye farger, og jeg har kjøpt alle sammen ettersom de har kommet for salg. Det innebærer at jeg nå har 26 forskjellige glass! Jeg tror dette er alle, men jeg tror ikke jeg tør å sjekke om serien har flere enn 13 farger.. Glassene er veldig tunge, og er fine til litt av hvert. Geniale med saltstenker, oppskåret grønnsaker og dipp. De kan også brukes som små vaser. Det er bare en ting jeg ikke liker ved disse glassene.. de skal ikke taes i oppvaskmaskinen! Skrekk og gru! Hvem klarer i 2011 å produsere noe som ikke kan taes i oppvaskmaskinen?! Skandale egentlig! Årsaken til at dette kan bli problematisk ligger etter hva jeg har hørt i glassets tykkelse.

Klarte ikke å la være, jeg måtte sjekke Kosta Boda sine hjemmesider… og det kan se ut som jeg mangler en farge.. det har kommet en farge som heter lilac og den tror jeg ikke jeg har. Den ligner litt på en dyp rosa jeg har her, men jeg er jammen ikke sikker! Dette på sjekkes opp! Bildet er lånt fra Kosta Boda sine sider.

Har også litt mer fra Mine-serien her. Her er en vase og to lyslykter. Synes vasen er så naken alene så jeg puttet litt grønt i den. Mønsteret i vasen kommer ikke så godt fram på grunn av den hersens potta, men pytt.

Har også plassert et par te-lysestaker fra Finn Schøll og samarbeidet med Hadeland Glassverk. Denne gangen har jeg valgt telys fra Party Light igjen, og denne gangen er det med lukta Vild Fern. Synes grønnfargen er fin! Og det er ganske bra siden jeg faktisk ikke liker grønne ting (Liker selvfølgelig den grønne papegøyen, men ellers der det meget få grønne ting i denne heimen…)

Bak lysestakene fra Finn Schøll er favorittbildet mitt. Dette bildet er kjøpt i en eller annen bakgate i Stockholm (hvis ikke jeg husker feil). Bildet er supersøtt og passer strååålende til meg siden jeg bare er SÅÅ svak for langhalsene.

Midt på sjenken har jeg plassert to hvite lysestaker i tre og en stor bolle i fattigmannssølv. Lysene er dekorert med store hjerter i metall, og alle disse produktene er kjøpt fra Casa Interiør.

Sånn… da var enda et av husets hjørnet nøye dokumentert. Alt i dette hjørnet skal jo få være med på flyttelasset til Galekroken og det er jeg glad for! En ting som KAN by på problemer er de gangene man finner papegøyen UNDER sjenken… Da pleier fjærdotten som regel å ha funnet på noe hyss!

No comments yet

Legg igjen en kommentar

