Gå til innhold

En særdeles festlig fødsel!

februar 21, 2013

Som jeg lovet i forrige innlegg så skulle jeg fortelle om fødselen av 2013. Og jeg skal si det ble litt av en fødsel! Det hele begynte med at vi skulle feire både jul og nyttår med ikke mindre enn TO dvergpinchere. Snusedyrets søster skulle nemlig komme på besøk, og siden ingen av dem har opplevd nyttårsraketter og smell før, ble en hjemmefeiring av nyttår rett og slett helt obligatorisk. Og det er jo egentlig helt greit, men både Galedamen og Vaktmester’n er særdeles gode på å glemme nyttårsaften. Så gode at vi nok en gang hadde glemt å invitere noen til feiring i Galehuset. Heldigvis fant vi et vennepar som allerede hadde planer, men som rett og slett tok med planene sine og feiret med oss! Resultatet var besøk av fire fine mennesker på selveste fødselsdagen til 2013.

borddekking

Galedamen har som tidligere nevnt overømfintlig kropp når det gjelder det hvite som kommer ut av baken på hønene, ja, jeg tåler rett og slett ikke egg. Og hva er det i alle ferdigsalater og annet ferdigkjøpt her i landet? Jo majones, og i majones er det selvfølgelig egg. Siden de kroppslige reaksjonene på eggeprotein er heller dramatiske (spesielt for avløp og rørsystem gjenerelt), må Galedamen lage mat på en litt anderledes måte. Nyttårsaften 2012 var intet unntak, og planen var å lage waldorfsalat uten egg. Og det gikk HEEELT fint! Veldig fint! Så fint at jeg postet følgende på min facebookvegg tidlig nyttårsaften:

waldorf

Og gjett om gjestene gledet seg til denne deeeiligheten! Og gjestene kom, og gjorde seg klare til forrett. Jeg fikk spørsmål om de selvskutte waldorfene skulle være forretten, men da ble gjestene fortalt at nei, HALLO! jeg har da noe annet spennende på lur! (det andre spennende var også et hjemmelaget prosjekt av en røbetsalat som også var laget uten egg..). Etter forreten var alle klare for hovedrett og the turkeyboobs havnet på bordet. Ja, jeg hadde stekt kalkunbryst, og maten smakte helt fortreffelig. Da alle var ferdige, og vi egentlig var klare for litt dessert, stakk Prinsessen hodet inn i kjøleskapet. «Eh, mamma? Denne salaten her? Skulle vi ikke spise den da?». Så der satt vi.. Seks store og to små, og ALLE hadde glemt de selvjaktede waldorfene.. Resultatet? Jo, det ble en fireretters.. Forret med lammerull og hjemmelaget røbetsalat i lefse, hovedrett med saftige kalkunbryst, proforrett/predessert hjemmelaget waldorfsalat uten egg, og til slutt karamellpudding..

borddekking4
Siden veldig mange forskjellige mennesker leser denne bloggen, har jeg ikke tenkt til å utbrodere voldsomt rundt nyttårsfeiringen. Dere får nøye dere med noen stikkord og bilder av både selvskutt waldorf og borddekning! Så langt må jeg si at jeg liker 2013!! :-)

Ha en stråålende dag alle sammen!

Ingen kommentarer ennå

Legg igjen en kommentar

Følg med

Få nye innlegg levert til din innboks.

Bli med 655 andre følgere

